2021-2023 жылдарға арналған ғылыми және (немесе) ғылыми-техникалық жобалар бойынша гранттық қаржыландыруға арналған конкурсы (МОН РК) ИРН AP09260428 Қазақстанда медициналық білім беру технологияларының және отбасылық медицинадағы ғылыми зерттеулердің әлеуетін арттыру – Марат Оспанов атындағы Батыс Қазақстан медицина университеті


2021-2023 жылдарға арналған ғылыми және (немесе) ғылыми-техникалық жобалар бойынша гранттық қаржыландыруға арналған конкурсы (МОН РК) ИРН AP09260428 Қазақстанда медициналық білім беру технологияларының және отбасылық медицинадағы ғылыми зерттеулердің әлеуетін арттыру

Тіркеу нөмірі 0121РК00382

ӨЗЕКТІЛІГІ

Біріншілікмедициналық-санитарлықкөмекті (БМСК) дамытужәненығайту – Денсаулық -2020 ДДҰ-ныңүшстратегиясыныңбасымбағытыболыптабылады. Бұл жоба ҚР-ның 2019-2025 жылдарға арналған даму стратегиясының басымдықтарына сәйкес келеді:денсаулық сақтау және медицина ғылымы саласындағы кадрлық әлеуетті дамыту, денсаулық сақтау саласына IT технологияларды енгізу.

Қазіргі білім беру бағдарламасы (ББ) отбасылық дәрігерлерді (ОД) оқыту бойынша WONCA (World Organization of Family Doctors)стандарттарына сәйкес келмейді. Ол клиникалық сұрақтарды жақсы қамтиды, бірақ құзыреттілік тәсілін ескермейді және тәлімгерлікті дамытпайды.

Клиникалық тәлімгерлер – денсаулық сақтау саласының тәжірибелі дәрігерлері болып табылады, бірақ олардың көпшілігі реформаларға дейін негізгі дайындықтан өткен және білім беру дағдыларын меңгермеген мамандар.

Еуропалық жалпы тәжірибелік оқытушылары академиясының (EURACT) ұсыныстарына сәйкес ЖТД-де келесідей негізгі құзыреттерге бөлінеді: көмек көрсету процесін басқару; науқастарға және қоғамға бағытталған көмек; науқастың нақты мәселелерін шешу; кешенді және тұтас тәсіл. Осы құзыреттіліккеқолжеткізустандартталғаннауқастардың (СН) көмегіменжақсыжүзегеасырылады. СН-ты қолдану науқастың қауіпсіз және сапалы ем алу құқығын қамтамасыз етеді, дегенмен, ҚР-ның медициналық университеттерінде отбасылық дәрігерлерді даярлауға арналған стандартталған науқастар жоқ, бұл білім сапасын едәуір төмендетеді.

Мамандықтың дамуына ОМ саласындағы ғылыми зерттеулердің жеткіліксіз мөлшері де кедергі келтіреді. БМСК сапасы үздіксіз жетілдіру стратегиясын жасау арқылы ғана жақсарады. Әрбір отбасылық дәрігерде іс-әрекетті жетілдіруге бағытталған «ақыл-ой» болуы керек (B.Bagley, 2005).

Отбасылық дәрігерлерге жұмыс орындарын тиісті жабдықтармен қамтамасыз етуге тәжірибелік денсаулық сақтау саласының дайын болмауы үлкен мәселе болып табылады. ЖТД кабинеттерінде офтальмоскоптар, отоскоптар, науқастарды тексеруге арналған функционалды дивандар және т.б. жоқ. Сондықтан біздің дәрігерлер ОМ-да тәжірибелерін көрсете алмайды.

Емханалардағы IT -ны нашарлығы дәрігерлергеде,науқастарға да қызмет көрсету сапасын қанағаттандыра алмайды.Жақсы ойластырылған, модернизацияланған отбасылық дәрігер кабинеті сізге жазылу сұраныстарын, жолдамалар мен рецептілерді басқаруға, науқастармен электронды байланыс орнатуға және дәрігерге дейінгі онлайн диагностиканы жүргізуге мүмкіндік береді.

Жоғарыда айтылғандарды ескере отырып, осы жобаны жүзеге асыруға түрткі болған резиденттерді ОМ-ға оқыту, клиникалық тәлімгерлерді даярлау және отбасылық дәрігердің оқу-зерттеу кабинетінің моделін құру үшін қазіргі заманғы оқу бағдарламасын әзірлеу өткір мәселе болып табылады.

ЗЕРТТЕУ МАҚСАТЫ

Отбасылық медицина саласындағы ғылыми зерттеулерді дамытуға, халықаралық стандарттарға сәйкес отбасылық дәрігерлерді даярлау сапасын арттыру үшін жаңа технологияларды әзірлеуге және енгізуге ықпал ету.

ЗЕРТТЕУ МІНДЕТТЕРІ:

  1. WONCA стандарттарына сәйкестікке отбасылық медицина бойынша білім беру бағдарламаларына салыстырмалы талдау жүргізу. Салыстырмалы талдау сапалы зерттеуде (медициналық білім беру және МСАК саласындағы қазақстандық және халықаралық сарапшылармен сұхбаттасу және фокус-топтар) жүргізілетін болады. Консенсус процесі веб/онлайн байланысқа негізделген номиналды топтар әдісі бойынша жүзеге асырылады. Талдау нәтижелері халықаралық озық практиканы және қазақстандық денсаулық сақтау мен білім беру жүйесінің ерекшелігін ескере отырып, резидентура деңгейінде отбасылық дәрігерлерді оқытудың іс-қимыл жоспары мен моделін әзірлеу үшін негіз болатын есеп түрінде құжатталатын болады.
  2. МСАК-ты жетілдірудің қазіргі заманғы халықаралық тұжырымдамасына сәйкес отбасылық медицина бойынша резидентураның білім беру бағдарламасын әзірлеу, оның тиімділігін пилоттау және бағалау. Сапалы зерттеу нәтижелері негізінде “отбасылық медицина”мамандығы бойынша резидентураның білім беру бағдарламасы құрылатын болады. Әзірленген бағдарламаны пилоттық енгізу және оның тиімділігін мынадай индикаторлар бойынша эксперименттік зерттеу жүргізілетін болады: білім алушылардың, жұмыс берушілердің, пациенттердің қанағаттануы, отбасылық дәрігердің практикалық жұмыста алған және пайдаланылатын құзыреттерінің көлемі, емдеуге жатқызу, тар мамандарға және диагностикалық тексерулерге жіберу және т. б. Пилот нәтижелері бойынша отбасылық медицина бойынша резидентураның білім беру бағдарламасын аккредиттеуге өтінім беру жоспарлануда
  3. Білім беру сапасын арттыру және медициналық қызметтерді жетілдіру үшін отбасылық дәрігерлерді үздіксіз оқыту тетіктерін әзірлеу. Осы міндетті іске асыру шеңберінде клиникалық тәлімгерлерге (медициналық ұйымдарда резиденттерді оқыту үшін қажетті педагогикалық құзыреттерді меңгеретін практикалық денсаулық сақтау дәрігерлеріне) арналған онлайн-курс әзірленетін болады. EURACT бағдарламасы бойынша Оқытушыларды оқыту, кейіннен каскадты оқыту жоспарлануда. Нәтижесінде резиденттерді даярлауға қатысатын тәлімгерлердің өңірлік желісі құрылатын болады.
  4. Ғылым, білім және клиниканың үштұғырлығы қағидатын іске асыратын оқу-зерттеу базаларының жаңа моделі ретінде жалпы практика дәрігерлерінің кеңселерін құру және пилоттау. Жоба шеңберінде пациенттерді толыққанды тексеру және амбулаториялық манипуляцияларды орындау үшін қажетті жабдықтармен жарақтандырылған кеңселер ашылатын болады, онда резиденттер қолданыстағы емханаларда отбасылық қабылдауға бейімделмеген жағдайларға қарағанда, алған барлық дағдыларын практикада қолдана алады. Сонымен қатар, бұл кеңселер оқу жабдықтарымен, соның ішінде оқу сессиялары мен емтихандар кезіндегі жағдайларды модельдеуге, қажет болған жағдайда кеңес беру көмегі үшін телемедицинамен жабдықталады. Кеңселердің осындай жабдықталуы, компьютерде мәліметтер базасы мен регистрлерді құруға арналған бағдарламалардың болуы зерттеу жұмыстарын жүргізуге мүмкіндік береді.
  5. Зерттеулер жүргізу және халыққа медициналық көмекті оңтайландыру үшін технологияларды құру және енгізу. Бастапқы көмек зерттеулерін жүргізу үшін пациенттердің тіркелімдерін құруға арналған бағдарламалар жасалады. Созылмалы аурулары бар пациенттерге арналған мобильді қосымшалар, диагностикалық сауалнамалар, онлайн консультациялар үшін мобильді қосымшаларға шәкілдер әзірленіп, енгізіледі. науқастарды жүргізу және оқыту.

КҮТІЛЕТІН НӘТИЖЕЛЕР

  1. Резиденттерге арналған Отбасылық медицина бойынша аккредиттелген білім беру бағдарламасы. Қолдану саласы – медициналық білім, мақсатты тұтынушылар-резиденттер
  2. Отбасылық дәрігердің кеңсесі құрылды. Қолдану саласы-МСАК, практикалық денсаулық сақтау, нысаналы тұтынушылар-халық, пациенттер, медицина қызметкерлері
  3. Дайындалған клиникалық тәлімгерлер. Қолдану саласы-медициналық білім беру, практикалық денсаулық сақтау, мақсатты тұтынушылар-жалпы практика дәрігерлері / отбасылық дәрігерлер, резиденттер
  4. Резиденттер бастамашылық еткен және жүргізген ғылыми-зерттеу жұмыстары мен инновациялық жобалар. Қолдану саласы-БМСК, Медициналық Білім және ғылым, мақсатты тұтынушылар-БМСК медициналық қызметкерлері, пациенттер, тұрғындар
  5. Пациенттер мен халықтың дәрі-дәрмектер мен медициналық қызметтерге қалталық шығыстарын 30% – ға төмендету, емдеуге жатқызуды, тар мамандарға жолдаманы 10% – ға төмендету.

Іске асырылған міндеттер мен жүргізілген зерттеулердің нәтижелері бойынша:

1) шетелдік рецензияланатын ғылыми журналдарда 3 мақала жарияланды (European Journal of General Practice, H Index 28, SJR 2019 0,77, https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=13214&tip=sid; Interprofessional Education and Practice журналы, H Index 7, SJR 2019 0,32, https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=21100403171&tip=sid&clean=O; отбасылық медицина, h индексі 63, SJR 2019 0.51, https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=13298&tip=sid), сондай-ақ БҒСБК журналдарында және басқа да басылымдарда 5 мақала жарияланды.

2) қазақстандық баспаларда монография және оқу құралы жарияланды;

3) 3 ғылыми-практикалық конференция өткізілді. Қолдану саласы-БМСК, медициналық білім беру, мақсатты тұтынушылар-дәрігерлер, оқытушылар

4) пациент-отбасы-қоғамға бағдарланған көмекті ұйымдастыру бойынша 2 оқыту курсы әзірленді және өткізілді. Қолдану саласы-БМСК, мақсатты тұтынушылар-дәрігерлер, оқытушылар, тұрғындар

5) созылмалы науқастарды диагностикалау, емдеу, алдын алу, Басқару, оқыту және өзін-өзі бақылау бойынша дәрігерлер мен пациенттерге арналған мобильді қосымшалар әзірленді. Қолдану саласы-БМСК, мақсатты тұтынушылар-дәрігерлер, пациенттер, пациенттердің отбасы мүшелері

6) кейінгі зерттеулер үшін пациенттердің тіркелімдері құрылды. Қолдану саласы-ғылым, БМСК, мақсатты тұтынушылар-зерттеушілер, дәрігерлер

7) жаңа жергілікті клиникалық хаттамалар (КП), операциялық рәсімдердің ғылыми және экономикалық негізделген стандарттары (ПКҚ) әзірленді, медициналық ұйымдарда қолданыстағы хаттамалар, стандарттар, дәрілік формулярлар қайта қаралды және жаңартылды. Қолдану саласы-БМСК, тұтынушылар-медицина қызметкерлері

Күтілетін нәтижелердің негізгі ғылыми бағыттың және ғылым мен технологияның аралас салаларының дамуына әсері.

Алынған ғылыми нәтижелерді коммерцияландырудың қолданылуы және (немесе) мүмкіндігі: – отбасылық дәрігердің кеңсесіне франшиза ресімдеу. – медицина қызметкерлері үшін ақылы оқыту курстарын өткізу – ақылы негізде оқитын резиденттерді тарту -МСАК ұйымдары үшін ғылыми негізделген және экономикалық тұрғыдан орынды Жергілікті хаттамаларды, дәрілік формулярларды, сор әзірлеу

Негізделген жоба нәтижелерінің әлеуметтік, экономикалық, экологиялық, ғылыми-техникалық, мультипликативтік және (немесе) өзге де әсері: – әлеуметтік әсер-біз пациенттердің дәрі-дәрмектер мен медициналық қызметтерге қалта шығындарының төмендеуін күтеміз. Дәлелді медицина медициналық практиканың негізі және пациентке бағытталған көмек ретінде пациенттердің проблемаларын жақсырақ және дәл анықтауға, медициналық қателіктер мен гипердиагностика қаупін азайтуға, негізсіз тағайындауларды азайтуға мүмкіндік береді. Біздің білім беру бағдарламамыз, пациентке және отбасына бағытталған бизнесті жүргізу саясатымыз адамдардың мүдделерін қорғауға бағытталған отбасылық дәрігерді құрайды. Денсаулықты сақтау және сақтау шығындарын азайту адамдардың ресурстарын дұрыс тамақтануға, өмір сүру және еңбек жағдайларын жақсартуға бағыттауға мүмкіндік береді. Шығындарды төмендетумен қатар, біз отбасылық дәрігердің кеңсесінде дамытуды жоспарлап отырған оңалту және паллиативті көмекті кеңейту, олар қазір бастапқы буында берілмейді, пациенттердің өмір сүру сапасын едәуір жақсартады, халықтың қанағаттануын арттырады, бұл әлеуметтік шиеленісті жеңілдетеді. – экономикалық тиімділік – қысқа мерзімді кезеңде пациенттердің қалталық шығыстарын төмендетуден басқа, МҰ-ның күндізгі стационар қызметтеріне, дәлелденбеген дәрілік заттарды сатып алуға, қажетсіз Қызметтерді төлеуге, емдеуге жатқызулар мен жедел жәрдем шақыруларын төмендетуге шығыстары төмендейді. – ғылыми-техникалық-әзірленген Мобильді қосымшалар бойынша дәрігер пациенттердің жағдайына мониторингті тиімді жүргізе алады, бұл пациенттердің денсаулық көрсеткіштерін онлайн режимінде қашықтықтан бақылауға және жағдайды түзету мақсатында онлайн режимде уақтылы әрекет етуге мүмкіндік береді. Пациенттердің деректері бар тіркелімдер ғылыми зерттеулерді статистикалық талдау үшін негіз болады. 5) сапалық және сандық сипаттамалары көрсетілген жобаның басқа да тікелей және жанама нәтижелері. Резиденттер үшін: стандартталған пациенттерді дайындау үшін сценарийлер әзірлеу, бағалау құралдарын дайындау, онлайн платформа үшін бейне контент, резиденттердің зерттеу құзыретін дамыту модулі. PBL, RBL және PBLI технологиялары бойынша резиденттер үшін циклдар әзірленеді (практикаға және жетілдіруге негізделген оқыту). Резиденттер үшін МСАК-тың өзекті мәселелерінің тиімді шешімдерін іздеу үшін практикалық денсаулық сақтаумен бірлесіп ғылыми жобаларға бастамашылық жасалатын болады. МСАК-та жұмыс істейтін созылмалы пациенттер мен волонтерлер үшін оқыту семинарлары өткізілді. Тәлімгерлер үшін: OSCE интеграцияланған станциялары үшін бағалау Құралдары, онлайн-платформада оқу бейне мазмұны жасалды.

ҚОЛ ЖЕТКІЗІЛГЕН НӘТИЖЕЛЕР

1. Практикалық денсаулық сақтау қажеттіліктерін, резидентураның клиникалық базаларының (қалалық емханалар мен дәрігерлік амбулаториялар) нақты жағдайларын, оқу процесін ұйымдастыру бойынша қолданыстағы нормативтік-құқықтық актілердің талаптарын (мысалы, оқыту ұзақтығы, кредиттердің арақатынасы және т.б.), интернатура түлектерінің білімінің, дағдыларының және қарым-қатынасының кіріс деңгейін, бірақ сонымен бірге отбасылық дәрігерлерді даярлаудың халықаралық стандарттарына бағдарланған талаптарды ескеретін “отбасылық медицина (СМ)” мамандығы бойынша резидентураның пилоттық 2 жылдық білім беру бағдарламасы (ББ) әзірленді. Атап айтқанда, оқудың соңғы нәтижелерінің тізімін жасау үшін WONCA отбасылық дәрігерлерінің, халықаралық отбасылық дәрігерлер қауымдастығының құзыреттері пайдаланылды. Қолданыстағы МЖМБС 2019 және ҮОЖ-дағы практикалық дағдылардың тізбесі толығымен (70% – ға) өзгертілді (ҚР ДСМ 2015 жылғы 31 шілдедегі №647 Бұйрығы, ҚР ДСМ 21.02.2020 ж.жаңа редакцияда, диагностикалауға және емдеуге жататын неғұрлым кең таралған аурулар мен жағдайлардың тізбесі, жаңа пәндер енгізілді, мысалы, СМ-дегі ғылыми зерттеулер, медициналық-санитариялық алғашқы көмек (МСАК) көшбасшылығы және т. б. ББ саясаты көзделген, резиденттерді бағалау құралдарының тізбесі кеңейтілген.

2. 1 оқытушы, ҒТБ уақытша ғылыми ұжымының мүшесі, блэде отбасылық медицина оқытушыларына арналған EUROACT “Leadership in family medicine” тренингінде оқудан өтті (2021 жылғы 9-11 қыркүйек). Сертификат ұсынылды. Көшбасшылық құзыреттілік ретінде жаңа ББ міндеттеріне, “БМСК басқару”модуліне енгізілген. Осы модульдің әзірлеушісі әрі жауапты оқытушысы-осы тренингтен өткен Л.М. Жамалиева. 2022 жылдың қаңтар айында Л. М. Жамалиева тренинг материалдары бойынша отбасылық медицинадағы көшбасшылық бойынша оқытушыларға мастер-класс өткізеді.

3. Отбасылық медицина резиденттерінің клиникалық тәлімгерлеріне арналған онлайн-курс әзірленді. Moodle платформасы қолданылды. Курстың мақсаты – клиникалық тәлімгерлердің – практикалық дәрігерлердің педагогикалық құзыреттерін дамыту, клиникалық тәлімгерлердің, әсіресе, олардың жетекшілігімен резиденттер неврология, офтальмология және т. б. бойынша өздерінің практикалық дағдыларын қалыптастыратын тар мамандар арасынан отбасылық медицина қағидаттарын түсінуді жақсарту. Тәлімгерлер тренингінің негізгі соңғы нәтижелері резиденттерді клиникалық оқыту дағдыларын, оқыту кері байланысын, дәлелді медицина практикасына бейілділікті қалыптастыру болып табылады. Тәлімгер-практикалық дәрігерлердің жұмыспен қамтылуын ескере отырып, әзірленген онлайн курс 6 айға есептелген: 1 модуль (2 кредит) 2 айға. Курстың онлайн-платформасында өз бетінше оқуға арналған материалдар, бейнедәрістер, өзін-өзі бақылауға арналған сұрақтар, курс оқытушыларының талқылауы мен кері байланысы үшін форум және басқа да оқыту ресурстары орналастырылады.

4. 2 мақала жарияланды: біреуі КОКСОН тізіміндегі журналда, екіншісі РҒДИ МНБД журналында.

– Н.А. Абенова, Г. С. Дильмағамбетова, Л. М. Жамалиева, А. Р. Кашкинбаева, Ю. А. Замэ, Г. К. Кошмагамбетова. Comparative review of educational programs in family medicine in Kazakhstan and in the world. Ғылым және денсаулық сақтау, 2021, №4 (23-том), 153-161 беттер.

– З.Ж. Таңбетова, Г. С. ДІЛМАҒАМБЕТОВА, М. Б. Ахметжанова, Л. М. Жамалиева. Отбасылық медицина тұрғындарының өз мамандығына қатынасы: сапалы зерттеу нәтижелері. West Kazakhstan Medical Journal, № 63 (3), 2021, 138-144 бет

5. 2021 жылғы 19-20 мамырда Ақтөбе қаласында (Қазақстан) “Отбасылық медицина” мамандығы бойынша резидентура проблемалары бойынша “отбасылық медицина бойынша Резидентура: жетістіктері, проблемалары және болашағы” Халықаралық ғылыми конференциясы өткізілді.

Баяндамалар:

Абенова Н. А. 12:10-да “Қазақстандағы және әлемдегі отбасылық медицинаның резидентурасы бойынша білім беру бағдарламаларына салыстырмалы шолу”;

Кашкинбаева А. Р. 12:45 – те “резидент-отбасылық дәрігерлер үшін балалар неврологиясы бойынша оқу модулін ұйымдастырудың жаңа тәжірибесі”;

Танбетова з. ж. 13:15-те “отбасылық медицина резиденттерінің өз мамандығына қатынасы: сапалы зерттеу нәтижелері”;

Замэ Ю. А.”Отбасылық дәрігер тәжірибесіндегі егде пациенттермен қарым-қатынас” (постерлік баяндама); 

Резидент Тәттібаева А.”медициналық университеттердің студенттері мен резиденттерінің кәсібилігін қабылдау (сапалы зерттеу)” (II жүлделі орын). 

Зерттеу тобы және Жобаны басқару

  1. Жамалиева Лаззат Манбетжановна медицина ғылымдарының кандидаты, қауымдастырылған профессор-жобаның ғылыми жетекшісі, Хирша индексі-1

Scopus 57204944725 автор идентификаторы

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57204944725

Orcid идентификаторы 0000-0003-3625-3651

  1. Абенова Нұргүл Абдуллақызы-медицина ғылымдарының кандидаты.

Scopus Author ID 57191709378

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57191709378

  1. Ділмағамбетова Гаухар Сәруарқызымедицина ғылымдарының кандидаты, Index Hirsha-1
  • Scopus Author ID 8634838700

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=8634838700

  1. Қошмағанбетова Гүлбақыт Қуанышқалиқызы-ғылым кандидаты, Index Hirsha-3

Scopus Author ID 56560058000

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=56560058000

ORCID ID 0000-0001-5895-346X

  1. Острецова Татьяна Петровна – медицина ғылымдарының кандидаты.
  2. Танбетова Зияш Жақанқызы-медицина ғылымдарының магистрі.

Scopus Author ID 57283771200

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57283771200

  1. Ахметжанова Мөлдір Бекмағанбетқызымедицина ғылымдарының магистрі.
  2. Таутанова Айдана Құрманбайқызыжаратылыстану ғылымдарының магистрі.

Scopus Author ID 57220175835

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57220175835

ORCID ID 0000-0001-8971-1455

Жарияланымдар тізімі

2021-2023 жылдарға арналған ғылыми және (немесе) ғылыми-техникалық жобалар бойынша гранттық қаржыландыру шеңберіндегі жарияланымдар тізімі: ЖТН AP09260428 Қазақстанда медициналық білім беру технологияларының және отбасылық медицинадағы ғылыми зерттеулердің әлеуетін арттыру

БҒСБК ұсынған журналдардағы мақалалар:

1. Н.Ә. Әбенова, Г. С. ДІЛМАҒАМБЕТОВА, Л. М. Жамалиева, А. Р. Қашқынбаева, Ю. А. Зам, Г. Қ. Қошмағамбетова. Comparative review of educational programs in family medicine in Kazakhstan and in the world. Ғылым және денсаулық сақтау, 2021, №4 (23-том), 153-161 беттер.  

https://newjournal.ssmu.kz/publication/448/2021-4-23-190-198/?sphrase_id=8312180

Ғылыми-практикалық журналдардағы мақалалар:

1. З.Ж. Таңбетова, Г. С. ДІЛМАҒАМБЕТОВА, М. Б. Ахметжанова, Л. М. Жамалиева. Отбасылық медицина тұрғындарының өз мамандығына қатынасы: сапалы зерттеу нәтижелері. West Kazakhstan Medical Journal, № 63 (3), 2021, 138-144 бет